Registry spuštěny. Jednání na úřadech má být snazší

Od 1. července byly postupně na úřadech spuštěny základní registry, tedy celostátní, všem příslušným úřadům přístupné údaje o lidech, podnikatelích, nemovitostech a úřadech samotných. Berounský úřad se do systému připojil bez větších komplikací 9. července.
Zásadním prvkem v systému základních registrů je tzv. referenční údaj. Jde o údaj, který bude přebírán ze systému základních registrů a v příslušných agendách se bude využívat jako údaj zaručený, platný a aktuální, bez nutnosti jeho ověření. Úřady budou povinny využívat právě data ze základních registrů a nikoli je vyžadovat po občanovi. V principu tak bude stačit jedna změna v registru, například při změně jména nebo adresy, která se promítne i v ostatních registrech.
Nyní už občané nebudou muset v případě jakýchkoliv změn obcházet několik institucí. Například změnu adresy trvalého pobytu či sídla není nutné hlásit na všechny instituce, které je vedly v databázích (registr živnostenského podnikání, katastr nemovitostí, pojiš¬ťovna či banka). Nyní stačí nahlásit změnu na evidenci obyvatel a všechny ostatní veřejné instituce o tom budou systémem vyrozuměny.
Občané navíc získají díky registrům velmi významný nástroj kontroly. Budou mít právo zjistit, kdo z úředníků přistupoval k údajům o nich vedeným, a jednou za rok budou moci o tuto informaci požádat prostřednictvím Czech POINTu. Pokud mají zřízenou datovou schránku, obdrží výpis s touto informací automaticky.

Datum vložení: 16. 7. 2012 0:00
Datum poslední aktualizace: 16. 7. 2012 0:00